Probiotyki. Działanie i właściwości lecznicze.

Nazywane „dobrymi bakteriami”, charakteryzują się wszechstronnym zastosowaniem, korzystnym dla naszego zdrowia. Probiotyki, są obecne w naszych lodówkach, sklepach osiedlowych, spiżarniach oraz pobliskich aptekach. Niestety, ale często zapominamy o ich leczniczych właściwościach, wiążąc ich zastosowanie jedynie z terapią antybiotykową. Dlatego też, mamy z nimi styczność jedynie okresowo, przy zmożonej chorobie i silnych lekach. Na szczęście, pojawia się coraz więcej artykułów, które uświadamiają nas, że probiotyki mają pozytywny wpływ nie tylko w przypadku rekonwalescencji układu pokarmowego / trawiennego. Coraz to nowsze badania, szokują nas informacjami o leczniczych i kompleksowych właściwościach suplementów, jakimi są probiotyki. W niniejszym artykule przedstawię kilka z nich, które mogą okazać się dla niektórych interesujące, przydatne, a także innowacyjne.

probiotyki

Co to jest probiotyk i jak działa?

Probiotyki stanowią starannie wyselekcjonowane, żywe kultury bakterii, które posiadają udowodnione działanie prozdrowotne. Szczepy drobnoustrojów zawarte w suplemencie, przedostają się do przewodu pokarmowego, a tam ulegają kolonizacji. Suplement diety uznajemy za probiotyk, jeśli:

  • Wykazuje zdolności do „zaczepiania się” o komórki nabłonka jelit.
  • Z łatwością kolonizuje w układzie pokarmowym.
  • Nie wytwarza toksycznych substancji.
  • Jest odporny na niskie pH soków żołądkowych.
  • Oddziałuje antagonistycznie względem szkodliwych bakterii, znajdujących się w przewodzie pokarmowym.

Wielokrotnie spotkaliśmy się z określeniem „ jesteśmy tym co jemy”, a więc można wywnioskować, iż podłożem naszego zdrowia jest  kondycja naszego żołądka i jelit. Dlatego też, zaznaczam na wstępie, że podstawową funkcją probiotyków jest unormowanie składu mikroflory jelitowej, której dobry stan jest niezbędny do prawidłowej pracy organizmu. Struktura flory jelitowej zostaje zaburzona, gdy jesteśmy poddani stresom, chorobom lub w trakcie antybiotykoterapii. W następstwie, poziom pozytywnych bakterii znacznie spada, na rzecz bakterii patogennych, czyli tych szkodliwych. Prowadzi to do wielu zaburzeń w funkcjonowaniu układu pokarmowego, które mogą powodować biegunkę, zaparcia, ból brzucha oraz wzdęcia.

Slider

Zastosowanie i zalety probiotyków.

Drobnoustroje probiotyczne mają szerokie spektrum działania. Leczą z wielu dolegliwości i objawów, działają zapobiegawczo, a także poprawiają pracę układu odpornościowego. Probiotyki oprócz hamowania zakażeń jelitowych, generują w organizmie kwasy organiczne, nadtlenek wodoru i bakteriocyny, które zatrzymują wzrost patogenów. Dzięki tym właściwościom, poziom pH w żołądku zostaje wyrównany, a szkodliwe drobnoustroje są szybciej zwalczone.

  • Probiotyki generują w obrębie przewodu pokarmowego barierę przeciw chorobotwórczym bakteriom.
  • Pomagają w przywróceniu równowagi mikroflory jelitowej po przebytej antybiotykoterapii lub w jej trakcie.
  • Wspomagają funkcjonowanie układu odpornościowego.
  • Działają zapobiegawczo w przypadku infekcji układu moczowego.
  • Usprawniają trawienie, regulują czynności jelit.
  • Wspierają leczenie biegunek, stanów zapalnych przewodu pokarmowego oraz wszelkich dolegliwości związanych z układem trawiennym.
  • Wspomagają leczenie kamicy nerkowej, kolki.
  • Walczą z uporczywą nadwaga, otyłością.
  • Łagodzą alergie i atopie, a także objawy nietolerancji laktozy.

Probiotyki na stres i depresję?

Według specjalistów z zakresu żywienia, istnieje mocna zależność między samopoczuciem psychicznym, a stanem naszej mikroflory jelit. Bakterie, które znajdują się w naszym żołądku lub jelitach, mają zasadniczy wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu, w tym układu nerwowego. U osób, które suplementują się probiotykami, zaobserwowano spadek poziomu stresu, niepokoju i zaburzeń depresyjnych, a także stężenia hormonu stresu. Musimy pamiętać, że probiotyki mogą jedynie wspomagać leczenie depresji, po pełną diagnozę i pomoc należy wybrać się do specjalisty.

Co więcej, serotonina tzw. hormon szczęścia, produkowany jest między innymi w komórkach chromatofilnych jelit. Uczestniczy w przesyłaniu impulsów pomiędzy poszczególnymi komórkami nerwowymi, a także usprawnia czynności przewodu pokarmowego. Wiele badań nad hormonem, udowodniło, że redukuje niepokój oraz lęk. Dlatego więc, dbając o właściwą florę żołądka i jelit, stworzymy idealne podłoże do naturalnego rozwoju serotoniny w naszym organizmie.

Probiotyki i ich naturalne źródła.

Naturalne probiotyki znajdziemy w produktach mlecznych, jak np. jogurt, kefir, maślanka, kwaśne mleko, a także sery. Drugim, bogatym źródłem bakterii probiotycznych są kiszonki, ulubieńcy każdego polskiego domu. Kiszone ogórki, kapusta, buraki są nieodzownym elementem wielu dań, jednocześnie wzbogacając nasze zdrowie i mikroflorę jelit.

Naszą codzienną dietę warto wspierać naturalnymi prebiotykami, czyli substancjami odżywczymi, które mają korzystny wpływ na namnażanie się dobrych bakterii w naszych jelitach. Do ich grona należy m.in. czosnek, karczoch, szparagi, cykoria, por.

Comments are closed.

Indywidualne podejście do klienta i jego potrzeb jest naszą niezmienną domeną. Wraz z doświadczeniem i pasją, budujemy Państwa zaufanie. Z troską o zdrowie i komfort każdego z Was.